Varför är yoga så bra?

Många av oss lever en hektisk vardag och är konstant överstimulerade på ett eller annat sätt. I längden är det ohållbart att jobba och stressa och ändå aldrig känna att man är nöjd eller räcker till. Yoga har för många blivit ett sätt att hitta balans i livet och återfinna förhållandet till sin kropp, sina tankar och sin omvärld.

 

För mig är yoga en hobby och något som både min kropp och själ mår bra av. Jag medger ändå att jag inte är insatt i yogans filosofi, utan själv också har en hel del frågor och förutfattade meningar. Därför bestämde jag träff med Annette Tallberg, som är yogalärare, barnyogainstruktör, holistisk hälsocoach samt ekonom och trebarnsmamma.

Vi träffas en måndag eftermiddag för att diskutera yoga och yogans hälsofördelar. Ganska snabbt utbrister Annette: Har du tänkt på att vi är human beings, men vi har blivit human doers? Det här är något jag inte själv hade reflekterat över tidigare och jag kände på en gång att det här skulle bli ett intressant möte! Här kommer Annettes svar på mina 10 frågor:

 

Det sägs att yoga är en livsstil, vad innebär det?

Yoga är en tusentals år gammal tradition som fortfarande utvecklas. Det är frågan om en omfattande filosofi och de forntida yogierna talade om yogans ”åtta ben”, dvs. de åtta olika aspekterna av en yogalivsstil. Jag tycker att alla får skapa sitt eget personliga förhållande till yoga, så att det passar just ens egen livsstil. Yoga hjälper dig att hitta ett bättre förhållande till dig själv, din kropp och dina tankar, men det viktigaste är att du möter dig själv just så som du är idag. Du kan gå precis så djupt som du själv vill, men yoga kan hjälpa dig att bli mera närvarande här och nu. Yoga är verkligen för ALLA, vi gynnas alla av att bekanta oss med oss själva. 

 

 

Innebär yoga någon viss diet?

Många associerar yoga med vegetarisk kost och ayurveda, vilket i sig har ett korn av sanning, men yoga lämpar sig nog för alla oberoende av vilken kost man föredrar. Själv lyfter jag gärna fram något som kallas ”mindful eating”. Eftersom yoga hjälper dig att vara mera närvarande kan det också hjälpa dig att fatta mera medvetna val när det gäller mat. Det är viktigt att komma ihåg att vi alla är unika individer – samma kost passar inte för alla. Själv är jag allätare, men föredrar vegetarisk mat, eftersom det får mig att känna mig energisk och välmående. Innan en yogatimme lönar det sig att äta lättsmält mat, så att man har lättare att röra på sig. Man skall också undvika att dricka för mycket vatten före eller under timmen.

 

Är yoga alltid andligt?

Nej, absolut inte. Yogans rötter finns i de delar världen där hinduism och buddhism är ledande religioner, men trots det är yoga inte kopplat till någon enskild trosinriktning, utan passar alla.

 

Vilka hälsofördelar har yoga?

Idag ser man yoga både som fysisk träning, där man övar upp styrka och smidighet, men också som en avslappningsform. Grundidén med yoga är att rörelserna sker i takt med en djup, medveten andning. Därför kan man säga att yoga är meditation i rörelse, ett sätt att återställa kroppen och utveckla vårt fokus. För mig har yogan haft flera positiva effekter, som t.ex. minskad stress, starkare muskulatur, bättre sömn och en bättre självkännedom.

 

På vilket sätt hjälper yoga mot stress?

Kombinationen yoga, meditation, avslappning och andningsövningar motverkar effektivt stress. Yogans dämpade rörelser lugnar vårt sympatiska nervsystem och aktiverar det parasympatiska nervsystemet, som ansvarar för kroppens återhämtning. Varje yogatimme slutar också med en 5-10 minuter lång avslappning, en s.k. savasana, där du får koppla av och ta in allt som yogatimmen öppnat hos dig. Efter en savasana känner du dig uppfriskad och bättre rustad att ta dig an stressen i vardagen.

 

Påverkar yoga våra inre organ?

Absolut. Många rörelser påverkar direkt det som sker inom oss. Ett bra exempel är Yin yoga, som har utvecklats för att genom olika lugna yogarörelser stimulera våra inre organ. Det sägs också att så kallade ”twister” har en detoxifierande inverkan på kroppen och de inre organen. Även här är andningen en central del av yogan; då vi andas in ordentligt cirkulerar det syrerika blodet i kroppen, vilket får alla våra inre organ att fungera bättre. Andningsövningar har överlag en positiv effekt på vår hälsa.

 

Hur ofta borde man yoga för att man skall känna en skillnad?

Om man verkligen vill uppnå yogans alla fördelar skall man gärna yoga regelbundet, men du kan nog känna en skillnad redan efter ditt första yogapass. Jag tror ändå inte att det finns något rätt svar, utan var och en får själv prova sig fram och se vad som passar en själv. Det är jätte fint om du får in några yogapass i veckan, men det viktigaste är att yogautövandet i sig inte blir en stressfaktor.

 

 

Vad betyder ”namasté” och vad är ”oooooo mmmmm” -mantrat som man sjunger?

Namasté är sanskrit, en hälsning som ursprungligen kommer från Indien. Det kan översättas ungefär med ”jag bugar för dig”. Yogaläraren avslutar ofta timmen med att sätta händerna framför hjärtat och säga namasté. Det är ett sätt att tacka för yogaövningen och för den gemensamma stunden på mattan bland de andra yogierna.

OM är ett viktig mantra; ett litet ord med en komplex mening, som rymmer hela universum. OM representerar kärnan i yogan – sambandet mellan kropp, sinne och själ. När man sjunger mantrat OM skall man uttala det a – u – m, och det är jätte viktigt hur ljudet vibrerar då du sjunger. Den här vibreringen sägs också vara specifikt stärkande för vagustonen.

 

Varför skall man rulla över till höger efter savasana?

Då du rullar över till höger sida förblir hjärtat högre, än om man ligger på vänstra sidan, vilket innebär ett mindre tryck på hjärtat. Därför är det här en lugnare position för oss, och det här lugnet är det meningen att vi skall ta med oss då vi går från timmen. Ifall du trots allt vill vända dig till vänster, så kan du naturligvis göra det. Många tycker att det då är mera aktiverande.

 

Hur kommer yoga att se ut i framtiden?

Yoga kommer att växa ännu mer. Utbudet växer hela tiden, det blir mera tillgängligt med nya former och metoder. Själv jobbar jag också som Head of Kids på VIRTA well-being, där vi jobbar aktivt med att utveckla yoga- och mindfulnesstjänster för skolbarn och daghem. Yoga är inte bara för vuxna! Det skulle vara fantastiskt om barnen redan som små skulle få bekanta sig med yogan som ett verktyg för att lära sig att reglera sig själv, lära känna sin kropp, fokusera och hitta ett inre lugn. Det tycker jag att alla barn borde ha rätt till!

Det finns många där ute som skulle vilja hitta ett inre lugn –  kanske det är så enkelt som att börja yoga? Boka in ett pass redan idag.

Du kan läsa mera om Annette på @annettetallberg och på www.virtawellbeing.com. Om du känner för att testa Annettes yogatimmar, så kan du boka din plats på @bayhelsinki.


TEXT  Cecilia Portnoj      FOTO  Privat

6 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta