Slå ett slag för vanlig mat!

“Köp inte matvaror som din mormor inte skulle känna igen”. ”Ät riktig mat, inte för mycket och mest från växtriket”.

grillmaten

 

Det är den amerikanske författaren, New York Times-kolumnisten och journalistprofessorn Michael Pollan som har myntat de ovan citerade uttrycken. Jag inspireras ofta av Pollans texter, eftersom jag håller med om att det inte borde få vara komplicerat att äta hälsosamt. Det kan vara bra att hålla Pollans ledord i minnet när man försöker navigera rätt i dagens kostdjungel, som tycks vimla av invecklade och motstridiga råd. 

Mat; ett litet ord, som innehåller så mycket. Förenklat kan man säga att mat utgör bränsle och byggstenar för våra kroppar, men måltiderna har också en social och kulturell dimension – och dessutom är de en källa till njutning. Vi vet också att vad, när och hur vi äter påverkar våra kroppar på en rad olika sätt och har ett direkt samband med bland annat inflammationer, viktkontroll, blodsocker, åldrande, sötsug, humör och aptit. Vi vet också att diskussioner kring mat väcker känslor, åsikter och debatter som allt som oftast antingen är motstridiga eller faller platt. Jag har ofta undrat varför diskussionerna blir så livliga och svårtolkade. Det verkar som om vi inte riktigt klarar av att nyansera ämnet? Vi blir helt enkelt förvirrade av alla råd, dieter, mirakelkurer, förbud och måsten. Än en gång kommer vi tillbaka till att det inte finns en universell definition på bra mat, utan alla dieter skall skräddarsys efter individen. Den tuffa sanningen är att du måste pröva dig fram för att hitta sådana matvanor som passar just din kropp och som du själv mår bra av – sen är det lätt få till stånd bestående förändringar i både matvanor och livsstil. 

Jag brukar säga att problemet med onyttig och ensidig kost inte bara handlar om vad du får i dig när du äter, utan det handlar minst lika mycket om vad du inte får i dig. Varje gång du äter onyttigt går du miste om vitaminer, mineraler, antioxidanter, fytokemikalier, fibrer och annat som din kropp behöver. De är de här små, dagliga valen som gör dig pigg eller trött, stark eller svag, frisk eller sjuk, belåten eller irriterad. 

Vi kan vara tacksamma som har tillgång till alla råvaror i hela världen, vilket på många sätt är helt fantastiskt. Men jag vill också slå ett slag för våra inhemska råvaror och våra egna super foods. Jag tycker att sommaren är den perfekta tiden att njuta av god och hälsosam mat! Frossa i säsongens råvaror, laga mat utomhus, pröva på nya smaker och recept. Men kom ihåg att också njuta, kompromissa och ha en avslappnad inställning till det du äter. Det är inte undantagen som räknas, utan det du äter till vardags.  

 

Här kommer några smarta och enkla knep för en hälsosam sommar!
  • Köp mat med kort innehållsförteckning, dvs. mat som är framställd på så få råvaror som möjligt

  • Dagens första måltid skall vara bastant! Under sommaren följer vi inte alltid fasta rutiner eller upplägg, men om du har ätit ordentligt på morgonen kan du “slarva” lite under dagen utan att bli hängig och sötsugen. Börja alltså dagen med en mättande frukost eller brunch. Välj till exempel ägg, tjock naturell yoghurt, avokado, bär, sockerfri müsli, grovt bröd och grönsaker.

  • Försök äta regelbundet och undvik att småäta längs med dagen, då klarar du bättre av att hålla dig till lagom stora portioner och du blir aldrig vrålhungrig. Du kommer att känna dig pigg och din kropp kommer att må bra.

  • Var medveten och närvarande under måltiderna, dvs. var medveten om hur du äter, vad du äter, varför du äter, hur du mår när du äter något och hur kroppen påverkas.  Ät i lugn och ro och njut av varje tugga.

  • Vartannat glas vatten – fyll regelbundet på med vatten (och salter, om du svettas mycket i värmen) för att hålla vätskebalansen, slippa huvudvärk och trötthet. Ett ökat vätskeintag kan också minska på sötsuget, eftersom vi ofta blir sugna på något sött när kroppen egentligen är uttorkad och vi saknar energi. Om man tex. njuter av ett glas rosé i solskenet är det extra viktigt att komma ihåg att också dricka vatten.

  • VARIERA det du äter – en varierad och näringsrik kost är det bästa vi kan göra för vår hälsa! 

 

Sist men inte minst; hälsa skall inte handla om prestation och krav! Gör inte måltiderna till något komplicerat, utan satsa på att fatta minst ett hälsosamt beslut om dagen, varje dag.

9 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta