LIVSSTIL TESTAR: GLID LJUDLÖST FRAM PÅ VATTNET

Trött på den bekanta joggingrundan eller annars bara ivrig på att testa nya aktiviteter? Livsstil testar och tipsar om alternativa och definitivt intressanta motionssätt.

Huvudbild

 

Om du inte bryr dig om varken väder eller vind, vill köra en omväxlande träningsform i sommar eller annars bara testa en rolig sommaraktivitet, då ska du testa SUP!

SUP står för Stand Up Paddling och är en relativt ny sport i familjen brädsport men blir hela tiden allt populärare runt om i världen. Att paddla SUP innebär att man står upp på en stor surfbräda och paddlar med en enbladig paddel. Det påminner lite om vågsurfing, men brädorna är generellt lite större och man står upp och paddlar sig fram istället. Detta gör sporten väldigt mångsidig. SUP-brädan har framför allt mycket mer flytkraft än en vanlig surfbräda, vilket gör SUP-brädan mer stabil och därför går det lätt att stå upp och paddla. Som träningsgren kan SUP jämföras med längdskidåkning, där du tränar hela muskelkedjan och som fördel samtidigt aktiverar ditt balanssystem. Stora delar av dygnet sitter många av oss på jobbet och då stänger vi samtidigt av balanssystemet, då är det nyttigt att träna upp balansen som motvikt. Efter att du SUP-paddlat en stund slappnar du av på brädan och hittar balansen, vilket är en härlig känsla. SUP-paddling kräver ingen tidigare erfarenhet eller idrottsbakgrund. Att SUP-paddla är lätt och du blir med största sannolikhet inte våt då du paddlar. Att kunna simma är dock viktigt.

 

 

Livsstil hade bestämt sig att testa på SUP-paddling, oberoende väder. Klockan 8 en ljus men kylig julimorgon träffades vi vid Hakuna Matata SUP rental (Hakuna Matata SUP rental är en liten oas beläget vid Tölövikens södra strand där du utöver SUP-brädor kan hyra kajaker, kanoter eller roddbåtar). Det kom ett par droppar regn men molntäcket höll som tur på att spricka upp. Det gick redan vågor på Tölöviken och vattnet såg motbjudande kallt ut i nordanvinden. Men intresset för att ändå ta sig ut på en bräda var stort. Personalen höll på att ställa fram solstolar och krattade stranden på gässens avföring för att göra atmosfären mera tilltalande. Den lilla uthyrningskiosken var fint dekorerad med blommor och paddlar och man fick en hemtrevlig stämning. Trots vädret skulle det här alltså nog bli en bra upplevelse. Vi var iklädda träningskläder så det var bara att lämna skor och större väskor i kiosken och ställa sig på stranden framför de vid vattenbrynet färdigt uppradade SUP-brädorna. Vi fick även små vattentäta väskor där vi kunde hålla telefonen, plånboken, en vattenflaska eller vad man nu ville ha med sig på utfärden. Personalen gav en snabb introduktion hur man håller i paddeln, hur man håller balansen då man kliver på brädan etc. och så var det bara att ta sig ut på vattnet. Då vi väl satte stadigt på knäna på brädan knuffade SUP-instruktören ut brädorna en efter en. Så var det bara att ta tag i paddeln och styra iväg från stranden. Blåsten gjorde det hela aningen svårt i början men snabbt fick man kontroll över brädan och kunden njuta av färden. Vi paddlade en god bit genom att sitta på knäna, eftersom vi säkert ville hålla balansen i motvinden. Från Tölöviken tog vi oss under tågbanan till Tokojviken i Hagnäs. Nu hade solen redan börjat skina och vi kom en stund i lä. Här steg vi upp på brädorna och kunde ljudlöst glida fram på vattnet. Eftersom det var mitt i semestersäsongen var Helsingfors underbart tyst. Vi kunde njuta av den vackra omgivningen och av stillheten. Det enda som hördes var tågen som långsamt gled förbi på fastlandet, samt vinden som susade i träden. Vi kunde stundvis prata med varandra men också njuta av s.k. “egen tid”. Vi paddlade ståendes runt längs Tokojstranden och tillbaka till Tölöviken. Det hela tog exakt en timme. Det var en fin upplevelse och att ta en SUP-tur en tidig morgon kändes som den absolut rätta tidpunkten på dygnet. Svettiga blev vi inte, men vi kände att musklerna definitivt fått jobba under SUP-turen. Nu kunde vi glatt fortsätta till arbetsplatsen med ett lugnt sinne.

 

Tips:

Första gången du testar SUP lönar det sig att börja i lugnt vatten och kanske även med en hyrd bräda, så du får rätt instruktioner av en SUP-instruktör. Det finns en hel del olika typer av brädor på marknaden, främst beroende på hur och var du ska paddla (nybörjarbrädor är t.ex. större och stabilare). Konsultera gärna en instruktör inför valet av SUP-bräda, ifall du funderar på att köpa en egen. Då du SUP-paddlar ska du vara klädd i tränings- eller simkläder. Undvik lösa fladdrande klädesplagg.

 

 

20 € / 60 min

2 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *