LIVSSTIL TESTAR: Ge kroppens muskler effektiv snabbträning med hjälp av vibration

Kroppsvård i form av pilates, yoga, crossfit, fettförbränning och allmän muskelträning, men också rehabilitering, är en del av vardagen för många av oss. Lätt kan träningen bli för enformig och gymmet kan kännas ointressant. Är du intresserad av att hållas eller komma i form på ett smidigt sätt genom att kombinera dessa olika träningsmetoder? Då finns det en lösning – Power Plate!

main

Power Plate är en apparat som ger kroppens muskler effektiv snabbträning med hjälp av en harmonisk, tredimensionell vibration (hertzfrekvens). Vibrationen framkallar omväxlande sammandragning och avslappning av musklerna. Normalt sammandras musklerna en eller två gånger per sekund – vibrationen får dem att sammandras 30–50 gånger per sekund. Power Plate sparar mycket tid tack vare att den gör träningen effektiv och att den får många muskelgrupper att aktiveras samtidigt. Tio minuter på Power Plate ger dig samma effekt som sextio minuter ihärdig traditionell träning. Dessutom kan du använda Power Plate för stretch- och avslappningsövningar. När du tränar med Power Plate står eller ligger du på apparaten och lutar dig delvis mot den. Träningen kan vara antingen statisk eller dynamisk och vibrationerna är jämna och pågår kontinuerligt. Intensiteten kan regleras för att uppnå den träningseffekt du önskar.

 

Foto: Powerplate

 

Grundidén till Power Plate uppfanns ursprungligen på 60-talet i Östtyskland. Tanken bakom träningen var att balettdansöser skulle stärka sina inre muskelfibrer utan att generera kroppsmassa. Senare stals idén för att användas i ett rehabiliteringsprogram för kosmonauter i Sovjetunionen, där man med flera tester och undersökningar kom fram till att träningsformen bl.a. förebygger osteoporos. Den nuvarande formen av Power Plate utvecklades i Holland år 1999. Själva varumärket Power Plate registrerades sedermera i USA. Därefter spred sig träningsformen i form av franchising inom Europa och är numera mycket populärt bland proffsidrottare runt om i världen (bl.a. optimerar tennis- och golfspelare sin slagteknik med hjälp av Power Plates). I Finland ligger användningen trots allt ännu på en rätt så blygsam nivå.

Livsstil besökte Power Body Helsinki, Finlands första och även Europas största (i apparatantal) Power Plate -studio, för att testa en Power Plate -session. Vi blev välbemötta av Elina Salzwedel, den första kvinnan i Finland som erhållit ett Power Plate Master Trainer-certifikat. Elina bekantade sig med Power Plate redan på 90-talet i Tyskland, där träningsmetoden redan länge har varit populär och där Elina även har sina rötter. Elina flyttade år 2012 till Finland och kämpade länge med ryggproblem, men har kunnat bearbeta två diskbråck endast med hjälp av Power Plate -träning. Därefter insåg hon att det var värt att starta en egen studio i Helsingfors. Numera driver hon Power Body Helsinki med sin man Teemu Salzwedel. Båda har sjukskötarutbildning och handleder människor med alla slags bakgrunder, erfarna som oerfarna, gamla som unga, proffsatleter som soffpotäter, dvs. vem som helst. Power Body Helsinki erbjuder personlig träning, parträning samt anordnar evenemang för grupper. Det ordnas även tallmänna räningar för mindre grupper där vem som helst kan delta. I smågruppsträningen kan du köra träningspass så som Zen, X-crossfit bootcamp, Strong eller Burn.

 

Livsstil fick prova på ett pass med PowerPlate.

 

Power Body Helsinki har för närvarande ca 200 regelbundet återkommande kunder. Patienter med MS och Parkinson har kunnat lindra sina symtom tack vare individuell träning med Power Plate. Även kunder som äter blodtrycks- och värkmediciner ha kunnat minska på sin medicinering, eller slutat helt och hållet, tack vare regelbunden träning med Power Plate. Power Plate är även den enda apparaten i världen som enligt undersökningar förebygger osteoporos, eftersom träningen förbättrar och förstärker bentätheten. Power Plate -apparaten innehar därav ett medicinskt cerfitikat i EU och USA. Apparaten fungerar också som rehabilitering för personer som lider av bl.a. förlamningar eller personer som råkat ut för infarkter eller genomgått operationer.

På Livsstils agenda var en s.k. smågruppsträning. Sessionen bestod av ett träningspass kallat “Strong”, där övningarna utfördes i 30 sekunders intervaller (kan även utföras i 45-60 sekunders intervaller). Intervallerna innehöll bland annat följande övningar: armhävningar, knäböj och armlyft med hantlar, magmuskelträning, tänjning och massage. Allt i kombination med Power Plate -apparaten, så klart. Innan vi körde igång gick vi igenom programmet i sin helhet och Elina visade oss hur vi skulle få igång vibrationen på rätt frekvens. Sedan justerade vi apparaterna till rätt tidsintervall inför passet. Därefter var det bara att ställa fötterna på den vibrerande plattan och köra igång med träningen. Svetten började snabbt rinna något värre. Det kändes konstigt då vibrationerna gick igenom kroppen under träningspassets gång – men på ett bra sätt. Ett träningsintervall på 30 sekunder var lagom; tillräckligt långt för att musklerna skulle känna av det, men ändå tillräckligt kort för att orka med följande intervall. Elina instruerade inför varje övning hur rörelsen skulle utföras och vägledde oss under hela träningspassets gång, så att vi säkert skulle göra övningarna rätt. Mellan varje intervall var det viktigt att dricka mycket, eftersom ämnesomsättningen började jobba på. Vi kämpade i nästan en timme med hela träningspasset. Efteråt var vi aningen mörbultade, men vi kände ändå av att vi inte skulle få träningsvärk följande dag. Power Plate -massagen på slutet gjorde sitt.

 

 

Viktigt att tänka på

– Man bör alltid få handledning innan man utför träning på en Power Plate -apparat. Annars kan följderna för kroppen vara farliga. Helst ska man alltid träna tillsammans med en certifierad Power Plate -instruktör.

– Under träningens gång sätts ämnesomsättningen igång ordentligt och befinner sig på full effekt i ca 72 timmar. Det är alltså ytterst viktigt att dricka mycket vatten både under träningens gång och efteråt. Annars kan man lätt få huvudvärk.

– Muskelträning rekommenderas inte dagen efter träning med Power Plate. Aerobisk träning, som t.ex. simning, är dock okej.

 


 

 

LIVSSTIL TESTADE

 

VAD?

Powerplate

 

PLATS

PowerBody Helsinki Kalevagatan 55 Helsingfors

 

PRIS

Individuell träning 40€/30 min.
Gruppträning (smågrupper) 25€

 

FÖR VEM?

Allt från proffsidrottare till kontorsarbetare

 

Hembesök även möjligt www.powerbodyhelsinki.fi

 

4 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *