Linas blogg om träning: Hemmaträning med hantlar – 45 min träningspass

Det har gått ganska trögt med min träning den senaste veckan eftersom boxen varit stängd. Varit mer sugen på tunga cleans än på kroppviktsträning. Men igår, då fick jag till det! Ni vet, ett sånt där träningspass som känns tufft att göra, men ändå lagom tungt och som ger världens bästa känsla efteråt!

main

Det har gått ganska trögt med min träning den senaste veckan eftersom boxen varit stängd. Varit mer sugen på tunga cleans än på kroppviktsträning. Men igår, då fick jag till det! Ni vet, ett sånt där träningspass som känns tufft att göra, men ändå lagom tungt och som ger världens bästa känsla efteråt!

För att få fokus på tung basstyrka så gjorde jag denna hemmaträning med tunga hantlar. Jag tog med mig hantlarna och tränade hemma på bryggan, min favoritplats att träna på. Jag varvade varannan övning med pulshöjning för att få ut så mycket som möjligt av träningen på kortast möjliga tid.

Här ser ni övningarna!

 

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

45 MIN DUMBBELL WORKOUT 👣 Det här är det bästa träningspasset jag gjort på länge! Så skönt helkroppspass med ett par hantlar. Ordentligt tung styrketräning för alla stora muskelgrupper men med hög puls hela passet igenom. Kanske nåt att testa till helgen? 🏋️‍♀️ Du behöver: ett par tunga hantlar, tyngsta du hittar (gärna så att du orkar pressa ca 10 gånger ovanför ditt huvud). I knäböjen kan man ev. ha lite tyngre vikt än i resten av övningarna. 👣Övningar & repetitioner: BLOCK 1: Front squat (10) + hantelsving (15) BLOCK 2: Utfall med axelpress (10 alternerande + mountain climbers (30 alternerande) BLOCK 3: Stående rodd (10) + planka till marklyft (10) BLOCK 4: Armhävning (5-10 tunga) + snatch (15) ❕Gör varje block 4 varv igenom. Försök hålla ett bra tempo hela passet igenom, men har du tung vikt behöver du vila efter att du gjort båda övningarna i blocket, för att orka hålla en bra teknik. Du kan vila lite längre (ca 2 min) mellan varje block. ⏱️ Tid: ungefär 45 minuter men kanske längre om du har tunga vikter och behöver vila längre mellan seten. Frågor på det? Kööör! 👊😄

Ett inlägg delat av Linas Träningsblogg (@fysiolina)

 

Träningspasset är alltså uppbyggt av 4 stycken block, 2 övningar i varje, som görs back to back. Varje block 4 varv (eller 3 om du vill ha ett kortare pass). Målet är att vila så lite som möjligt, men ändå ta andningspauser emellan för att lyckas hålla en fin teknik i styrkeövningarna. Repetitionerna ser ni inom parentes.

Har du ett par tunga hantlar hemma är alltså detta den perfekta hemmaträningen att köra i helgen, ifall du vill få till ett skönt och lagom flåsigt träningspass som tränar alla stora muskelgrupper i kroppen.

Blev så motiverad till mer träning av detta träningspass att det nog blir mera träning med hantlar framöver. Känns som om det är denna typ av basträning min kropp behöver just nu.

Hur tränar du just nu?

 


Denna artikel är ursprungligen publicerad av Lina Björkskog på hennes blogg linabjorkskog.com

3 Jag gillar detta
0 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta