Kan vi fatta hälsosamma beslut kring julbordet?

Med bara några veckor kvar till julafton ökar tempot rejält för de allra flesta. Kring julen brukar både våra förväntningar och vår stressnivå kulminera, då vi egentligen bara borde ta det lugnt och njuta av stillsamma dagar utan tidtabeller.

main

Med bara några veckor kvar till julafton ökar tempot rejält för de allra flesta. Kring julen brukar både våra förväntningar och vår stressnivå kulminera, då vi egentligen bara borde ta det lugnt och njuta av stillsamma dagar utan tidtabeller. Många av oss har en mängd åtaganden och en lång rad förväntningar som vi skall hinna infria under julhelgerna. Det skall vara välstädat, kreativa gåvor, mängder med hemlagad mat och en varm och mysig stämning i hemmet – och dessutom gärna en doft av nybakade lussebullar. Det är mycket vi tycker att vi skall hinna med innan vi vågar pusta ut och låta julefriden infinna sig, fast julen egentligen blir precis lika bra utan detta överflöd av mat, sötsaker och paket.

Juldelikatessernas högtid är för många av oss något av en prövning. Det är inte helt ovanligt att vi redan nu funderar på alla godbitar som vi kommer att äta. Ska vi gå loss på allt, inte unna oss något alls eller kanske sikta på att äta lagom mycket? I mitt arbete märker jag att folk oftast antingen äter kopiösa mängder av t.ex. godsaker, eller så håller de en strikt linje av nolltolerans. Det känns ofta svårare att unna sig måttliga mängder. Det här beror väl dels på att lagom är ett väldigt relativt begrepp, dels på att vi inte alltid är lyhörda för kroppens signaler. Det första konkreta steget mot en gyllene medelväg är att se till att man äter regelbundet och njuter av maten. Vi har nämligen en tendens att indela all mat i kategorierna nyttig eller onyttig, vilket i sin tur gör det svårt för oss att njuta av den goda maten. Ätandet blir då lätt känslomässigt betingat, vi tänker t.ex. tankar som ”vad odisciplinerat av mig att öppna Aladdin-asken ännu en tredje gång”. Därför är det viktigt att vi lär oss att förhålla oss på ett neutralt sätt till det vi äter; när allt kommer omkring är det helheten som räknas och vi vill ju ha en kosthållning som håller livet ut. Det här betyder inte att vi skall föräta oss, fylla tallrikarna till bredden och trycka i oss av allt det goda! Istället tycker jag att vi skall försöka vara närvarande och medvetna när vi äter, så att varje måltid stöder vår hälsa. Vi bygger upp vår hälsa och vårt välmående steg för steg med hjälp av dagliga, konsekventa val. Därför vill jag lyfta fram några konkreta tips som kan vara värda att hålla i minnet under jultiden.

 

Juldelikatessernas högtid är för många av oss något av en prövning. Ska vi gå loss på allt, inte unna oss något alls eller kanske sikta på att äta lagom mycket?

 

Julhelgen handlar framför allt om att känna tacksamhet och vara närvarande. Snart sätter det nya året och alla vardagsrutiner igång, men innan det kan du under de här lediga dagarna ta tillfället i akt och etablera nya hälsosamma vanor, som kommer att förbättra ditt välmående på längre sikt.

Fundera över vilka hälsosamma rutiner du nu redan har och vill behålla, vad du skulle vilja ändra på i din vardag och vilka nya rutiner som i längden skulle kunna fungera för dig.

Och kom ihåg – det är de små dagliga besluten som bygger upp din hälsa.

God jul!

 

Text: Cecilia Portnoj

Foto: Santeri Stenvall


 

Tips på goda beslut som du kan fatta under julen

Skippa ”allt eller inget”-tänket

Förbjuden mat gör oss bara ännu mer frestade. Det går mycket tid och energi åt till att tänka på vad som är “tillåtet” och vad händer om vi äter av den förbjudna frukten. Tänk hellre realistiskt, långsiktigt och hållbart och tillåt dig äta av allt, men i måttliga mängder. Skippa aldrig måltider för att ”spara utrymme och kalorier till middagen”, det leder bara till att du är bottenlöst hungrig och trött när du väl sätter dig till bords. Satsa hellre på att äta regelbundet, så att du håller dig pigg och energisk hela dagen. När magen är mätt och kroppen har fått lämpligt med energi och näringsämnen smakar det jätte bra med ett par pepparkakor eller några bitar av din favoritchoklad efter maten. Om du vill satsa på ett hälsosammare alternativ kan du byta ut chokladen till en mörkare variant, eller ta en näve nötter och frukt istället.

Lägg till, istället för att utesluta

Framförallt borde vi lägga till ordentligt med grönsaker, eftersom vi finländare äter på tok för lite av den varan1. Börja med att fylla din tallrik med grönsaker och ta sedan lite av dina egna favoriter. Försök att alltid äta balanserade måltider, istället för att leva på olika sorters snacks eller gå och småäta hela tiden. Ordentliga och mångsidiga måltider håller ditt blodsocker på en stabil nivå, vilket i sin tur minskar på sötsuget. Fyll tallriken med grönsaker, långsamma kolhydrater, protein och fett. Glöm inte att dricka rikligt med vatten under dagens lopp.

Ät i lugn och ro

När du äter skall du använda dig av alla dina sinnen. Jag vet att det här kan vara jätte knepigt – särskilt då vi till vardags ofta äter väldigt snabbt, samtidigt som vi låter oss distraheras av allt som händer runt omkring oss. Försök ändå att låta axlarna sjunka ned, lägg bort telefonen och njut av stunden, maten och sällskapet. Ta några djupa andetag innan du börjar äta, tugga maten noga, pausa och ge akt på hur maten faktiskt smakar. Om vi kastar i oss maten är det lätt hänt att vi äter för mycket, eftersom det tar ett tag innan mättnadskänslan infinner sig. När du tuggar och äter i lugn och ro har kroppen också tid att ta upp alla näringsämnen som finns i maten. Dessutom är det bra för matsmältningen, eftersom maten faktiskt börjar brytas ned redan i munnen.

Rör på dig

En liten stund av daglig motion ute i den friska luften har en otrolig effekt på din hälsa; du får energi, sover bättre, blir mer stresstålig och dessutom stärker det hjärnan och reglerar aptiten. Utnyttja dina lediga dagar till att komma ut och röra på dig, utan desto större prestationskrav eller tidtabeller.

 

 

5 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta