Intervju: Hur vet man när man är för stressad?

Ingen kan helt undvika stress, men det är bedrövligt att det har blivit en vår tids största folksjukdomar. Till en viss gräns kan måttliga mängder av stress vara bra; det hjälper oss att nå våra mål och kämpa oss igenom utmaningar i livet. Men om kroppen utsätts för stress under en orimligt lång tid blir vi utbrända, vilket händer lättare än man tror och är skäl att undvika. Vi associerar ofta stress med arbetslivet, men man kan också bli utbränd av utmaningar på det privata eller emotionella planet. Stress och utmattning bottnar ofta i en känsla av otillräcklighet, alternativt kan de bero på att vi inte klarar av att dra tydliga gränser eller riktigt känner till våra egna behov.  

 

Ingen kan helt undvika stress, men det är bedrövligt att det har blivit en vår tids största folksjukdomar. Till en viss gräns kan måttliga mängder av stress vara bra; det hjälper oss att nå våra mål och kämpa oss igenom utmaningar i livet. Men om kroppen utsätts för stress under en orimligt lång tid blir vi utbrända, vilket händer lättare än man tror och är skäl att undvika. Vi associerar ofta stress med arbetslivet, men man kan också bli utbränd av utmaningar på det privata eller emotionella planet. Stress och utmattning bottnar ofta i en känsla av otillräcklighet, alternativt kan de bero på att vi inte klarar av att dra tydliga gränser eller riktigt känner till våra egna behov.  

Stress, utbrändhet och återhämtning är teman som intresserar mig och därför kontaktade jag Marina Lavenius, som arbetar som mental coach och hypnoterapeut. Hon hjälper människor att komma i kontakt med sig själva, så att de skall kunna bygga ett lyckligare och betydelsefullare liv. Mötet med Marina gav mig svar på flera frågor, men också en mängd nya insikter och verktyg för att hantera stress. 

 

Kan du berätta lite om dina egna upplevelser av utbrändhet?

Jag vill arbeta aktivt för att minska stigmat kring utbrändhet och delar därför också gärna med mig av mina egna erfarenheter. Vem som helst kan bli utbränd, det är inget att skämmas över. Jag arbetade i flera år som make up -artist, men kände hela tiden att någonting inte riktigt stämde. Jag hade väldigt motstridiga känslor; jag var framgångsrik i arbetslivet, men samtidigt kände jag att jag gled längre och längre ifrån mig själv. Jag hade ett behov av att visa vad jag gick för och hade därför svårt att sätta tydliga gränser och säga nej. Mitt jobb upptog helt enkelt för mycket av min tid och utgjorde en alltför stor del av min identitet. Jag hade under åren utan problem hållit flera utbildningar, men när jag år 2016 skulle uppträda i Tammerfors fick jag av en panikattack. Jag klev av scenen och insåg att jag måste ändra på mitt liv, det fanns inga andra alternativ. Jag hade gått in i väggen. Händelsen fick mig att förstå att jag var på fel ställe och inte levde i enlighet med mina egna värderingar.

Samma år studerade jag till mental coach, för att få konkreta verktyg för att lösa min egen situation. Studierna gav mig ett nytt perspektiv på världen och hjälpte mig att hitta alla de emotionella och fysiska knutar i min kropp som behövde lösas upp och jag insåg snabbt att jag ville fördjupa mig ytterligare i ämnet. Samtidigt förstod jag att jag ville dela med mig av den här kunskapen och när jag redan ett halvt år senare tog emot mina första kunder visste jag genast att jag hade hittat rätt riktning. Idag kan jag stolt säga att jag är jag lyckligare än någonsin. Det känns som om jag har hittat hem till mig själv.

 

Vilka varningstecken kan man se hos sig själv eller andra?

  1. Du börjar tvivla på dig själv och känner att du inte gör någonting rätt, du förlorar din professionella självkänsla. 
  2. Du är ovanligt känslig, känner dig desperat och gråter mycket
  3. Du återhämtar inte dig och är ständigt trött, även om du sover tillräckligt
  4. Du känner dig irriterad
  5. Du är inte närvarande och har svårt att koncentrera dig  
  6. Alla förändringar känns jobbiga, t.ex. ändringar i tidtabeller, arbetsuppgifter, träffar med vänner

 

Marina Lavenius. Foto: privat

När borde man söka hjälp?

Så fort du känner igen ovan nämnda symptom man skall söka hjälp i god tid! Utmattning och utbrändhet är två olika saker. Om du får hjälp när du är utmattad, gärna redan innan, finns det goda förutsättningar att relativt snabbt ta sig ur situationen. Blir du utbränd, som jag blev, kan tillfriskningsprocessen ta flera år. Tala med dina närmaste och sök upp en lämplig terapeut eller läkare. Det räcker inte med att dämpa symptomen med mediciner, utan du måste ta reda på varför du är utmattad. Det kan jag säga av erfarenhet. Du måste lära känna dig själv, dina gränser och vad som får dig att må bra eller dåligt. 

 

Är det många som söker hjälp? 

Javisst! Pandemin förra våren väckte helt tydligt en hel del känslor, trauman och behov hos människor och det var många som sökte sig till min mottagning. Tidigare ledde jag populära ”burnout -grupper”, men det har jag inte hunnit med nu. Eftersom utbrändhet är så laddat och kopplat till känslor som otillräcklighet, skam och misslyckande är det oerhört viktigt att få kamratstöd under återhämtningsprocessen och påminnas om att man inte är ensam.

 

Berätta lite mer om hypnoterapi

Människan är en psykosomatisk helhet, det vill säga vi kan inte skilja åt kropp och psyke och ungefär 90 % av alla sjukdomar lär vara stressrelaterade. Vårt psyke kan inte skilja sanning från fantasi och därför reagerar vår kropp på de tankar som vi matar den med. Många av våra tankar är omedvetna och de kan ligga långt ifrån sanningen. Om vi tex. tycker att vi inte räcker till på jobbet surrar en massa negativa tankar i huvudet på oss och då utsöndrar vår kropp konstant stresshormonet kortisol, vilket leder till att både kropp och knopp går på övervarv.

Under hypnos får du kontakt med ditt undermedvetna och kan med hjälp av känslor och minnen ta reda på varför du mår dåligt och sedan ersätta gamla, dåliga tankesätt med nya, bättre och positivare. Du lär dig också att vara mera i kontakt med dig själv och att förstå dig själv bättre. Med hjälp av hypnos kan man hitta den grundläggande orsaken till de symptom som vi upplever idag. På min mottagning arbetar jag inte bara med folk som lider av stress, utan också med kunder som har tex. fobier, IBS, sömn- eller viktproblem, svårigheter i parförhållandet, scenskräck, panikattacker och trauman.

 

Dina tre bästa tips på hur jag kan lugna ner mig nästa gång jag känner att det är för mycket?

  1. Andning: andas djupt ner i magen och blås lugnt ut genom munnen. Upprepa några gånger. 
  2. Gå ut i naturen
  3. Testa hypnos eller meditation

 

Efter träffen med Marina kommer jag definitivt att boka en tid för hypnos!

 

Utbildning:

2014: Health Coach

2016: Mental Coach

2019 Clinical Hypnotherapy Training

 

Läs mer om Marina och hennes tjänster på: https://www.marinalavenius.com

 


Text: Cecilia Portnoj

2 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta