Frukost med Kira och Helen: Frukost för en stram budget

Att planera sina måltider kan löna sig både ekonomiskt och tidsmässigt men alltid klarar man kanske inte bara av det. Höstmörkret drar eventuellt ned på ens energinivå, eller så är det ekonomin som lider efter sommarens alla evenemang och program. Som hjälp på traven har vi därför samlat ihop fem recept som vi vill framhäva som budgetvänliga men samtidigt jättegoda.

print

Sommaren är förbi och höstens mörker kryper snart inpå oss igen. Det är dags att dra på raggsockorna, ta fram stickorna och tända ljusen. Hösten innebär också studiestart för många och ekonomin belastas av nya material inför studierna, spännande studiebesök och andra evenamang som kan kosta. Vare sig det handlar om en sen frukost på en lördag eller en snabb frukost innan första föreläsningen så ger vi inspiration till höstrusket.

Lätt kan recept på billiga måltider kopplas ihop med adjektiven “tråkig” och “smaklös”, men vi har samlat ihop en drös recept som med lite kreativitet kan göra den tråkiga knäckebrödssmörgåsen spännande! Det enda som krävs är viljan att prova på nytt och att tänka utanför lådan. Kan du tänka dig att gröten skulle vara så god att du vill ta lite till? Eller att frön och nötter som ligger i skåpet skulle kunna vara det lilla extra som piffar till måltiden? Det lönar sig också att använda sig av säsongsfrukter och -grönsaker, som t.ex. äpplen nu till hösten – billigt, lätt och finns i stora mängder.

Ett viktigt tips som vi vill ge för att pryda till vardagsmaten är också att garnera lite extra innan du äter. Det påverkar inte smaken särskilt mycket men visst njuter man lite extra av en portion som ser vacker ut!

Här har vi plockat fram några recept som vi tycker är perfekta för t.ex. en studerandes vardag. Lätta att laga och modifiera enligt egen diet.

Hälsningar Kira & Helen

 


 

Våra bästa garneringstips

 

Testa dig fram med varor som redan finns hemma – kanske du kan pryda frukosten med lite havregryn och honung?

Det finns inget rätt eller fel! Välj det du tycker är vackert, råkar du t.ex. ha ätbara blommor är det fritt fram att garnera med dessa.

Less is more. Planera hur du placerar din garnering och känns det svårt så kom ihåg regeln less i more, dvs. hellre för lite än för mycket.

Fundera om du kan garnera med något som du använt i din frukost. Tillredde du äppelgröt kan du kanske använda dig av äppelskal för garneringen.

Tänk på kontraster! Är frukosten väldigt dyster i färgskalan, pigga då upp den med t.ex. gröna blad eller något som skapar en kontrast.

 

 


 

View this post on Instagram

Starta veckan med en enkel morgonmålsversion av äppelsmulpaj serverad med naturel yoghurt. Njuter du hellre av pajen som efterrätt går den lika bra att äta med glass 👌 – Äppelsmulpaj i mikron 🍎 2 portioner – TOPPING • 2 msk smör • 2 msk brunt socker • 4 msk havregryn • 2 msk vetemjöl – ÄPPELBLANDNING • ca 1,5 äppel • 0,5 msk smör • 1 msk brunt socker • 1 tsk kanel • 0,5 tsk muskot – • 3 dl naturell yoghurt – Tärna äpplet och blanda med socker, kanel och muskot. Lägg smöret i klickar ovanpå. Värm i mikron på full effekt i ca 1-2 min tills äpplena mjuknat en aning. Blanda toppingens ingredienser i en skål, tillsätt även smöret och rör ut det till små klumpar. Häll över toppingen jämnt över äpplena och värm i mikron ytterligare 1-2 min tills ytan är knaprig. Servera med yoghurt. • • • • • • #kirahelen #livsstil #frukost #breakfast #dessert #efterrätt #icecream #glass #lätt #healthy #breakfastrecipe #recipe #recept #diy #quickrecipe #easyrecipes #apple #fruit #foodforlife #foodie #healthyfood #healthyfood #foodlover #breakfastclub #breakfasttime☕️ #helsinki #finland

A post shared by Livsstil (@livsstil.fi) on

 

 

View this post on Instagram

Snabb och enkel att laga, går bra att slänga ihop av nästan vilka som helst rester du har i kylen! 🥚🍳 Mikro-omelett 1 portion – • 2 ägg • 2 msk vatten • 1/2 krm salt • peppar – Fyllning • 0,5 dl riven ost •2 skivor skinka – Till servering • 1 tomat – Knäck äggen i en mugg, vispa dem lätt med en gaffel och tillsätt vatten, salt och peppar. Rör ned ost och skinka i muggen. Tillaga i mikron på maxeffekt ca 1 minut, rör om och tillaga ytterligare ca 1-2 minuter. Servera med tomat. – För matigare version servera med toast. – Inspiration av @icasverige • • • • • • #livsstil #kirahelen #mikro #microwave #omelette #omelett #ägg #eggs #munakas #breakfast #protein #frukost #proteinbreakfast #healthyfood #healthyrecipes #quickandeasy #lätt #snabbt #enkelt #mat #tips #diy #ideas #morgonmål #helsinki #finland #helsingfors

A post shared by Livsstil (@livsstil.fi) on

 

 

 

 

 

0 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *