Frukost med Kira och Helen: Proteinvecka

Frukost med Kira och Helen är en samling frukostrecept vi smakat och provat på. Vi har hittat olika inspirerande recept och idéer som vi sedan utformat och modifierat enligt våra egna smaklökar.

insta-banangrot

Denna vecka får vi sällskap av våra kolleger Jonas & Lena här på bloggen som båda är aktiva inom träning. Eftersom vi har protein vecka på gång bad vi dem dela med sig av sin kunskap och tankar kring protein.

Protein är en av de tre viktigaste näringskällorna för din kropp. Utan det skulle inte kroppen kunna reparera sina skador, eller ens existera för den delen. På marknaden finns chokladstänger, pulver, shakes, glass och pulled höna vars förpackningar tutar ut om hur otroligt proteinrika de är. Men hur mycket protein ska du egentligen då få i dig – duger inte vanlig kost?

För att kunna bygga och upprätthålla muskelmassa är protein det viktigare för din kropp. Men förrän man rusar till butiken och köper alla trendiga proteinprodukter, så lönar det sig att bestämma syftet med proteinintaget. Det finns ingen magisk nummer som gäller för alla, utan den rätta mängden protein bestäms på basen av din situation och vad din kropp behöver. Om du är en aktiv människa som vill bygga muskler, lönar det sig att räkna med ungefär 1,5 gr protein per kg av din vikt (för män litet mer, kvinnor snäppet mindre).
Är du inte särdeles aktiv av dig så klarar du dig med mycket mindre mängder. Alla är vi olika, så om du inte vet hur ditt intag borde se ut är det säkrast att konsultera din läkare.

Eftersom vi båda styrketränar aktivt och rör på oss mycket är det för oss viktigt att få i oss protein. Efter ett morgonpass på gymmet sitter väldigt få saker bättre än en god frukost! Här delar vi med våra bästa frukosttips för dig som vi starta dagen med en balanserad och god proteinboost.

Hälsningar Jonas & Lena

4 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta

Skriv en kommentar

Din e-post kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *