Frisk och välmående på resande fot

Vi vet alla den där sprudlande känslan man har i kroppen när den efterlängtade resan närmar sig. Du har drömt dig bort, räknat dagarna, planerat och med spänning följt med väderprognosen. Resan är ett äventyr och en möjlighet att upptäcka nya saker – men också en chans till återhämtning och vila. När du äntligen får koppla av och bryta dina dagliga rutiner vill du verkligen inte lida av förkylning, magbesvär eller ryggskott. Därför lönar det sig att stärka immunförsvaret redan innan resan.

 

Vi vet alla den där sprudlande känslan man har i kroppen när den efterlängtade resan närmar sig. Du har drömt dig bort, räknat dagarna, planerat och med spänning följt med väderprognosen. Resan är ett äventyr och en möjlighet att upptäcka nya saker – men också en chans till återhämtning och vila. När du äntligen får koppla av och bryta dina dagliga rutiner vill du verkligen inte lida av förkylning, magbesvär eller ryggskott. Därför lönar det sig att stärka immunförsvaret redan innan resan.

För det första skall du redan i god tid varva ned. Att stressa mindre är förstås lättare sagt än gjort, men det är viktigt för både kropp och själ! När kroppen under en lång tid går på högvarv finns det risk för att vi blir sjuka så fort vi pustar ut. Ta därför hand om din hälsa genom att se till att du året runt äter hälsosamt, motionerar lagom mycket och återhämtar dig mellan varven.

Du skall alltså sänka tempot redan innan du reser iväg, men glöm inte heller att tänka på din mag- och tarmhälsa. Balansen mellan de goda och de dåliga bakterierna i tarmen är avgörande för hur du mår och för hur bra ditt immunförsvar fungerar. Du kan själv påverka din tarmflora med hjälp av rätt sorts mat och/eller pro- och prebiotiska kosttillskott.

Probiotika är goda bakterier som naturligt finns i magen, men de finns också i t.ex. kefir, surkål och kombucha. Prebiotika igen är fibrer som fungerar som mat för de goda bakterierna och finns t.ex. i omogna bananer, havregryn, lök, bönor och kronärtskocka.

Det gäller alltså att bygga upp en balanserad tarmflora redan innan du åker – men packa också med probiotika i kappsäcken. Probiotika hjälper din kropp att hantera främmande bakteriestammar och förebygger därför bl.a. magbesvär. Din tarmflora behöver alltså ett extra tillskott av probiotika innan, under och efter resan. När du väljer kosttillskott skall du observera att en del produkter skall förvaras svalt, vilket du kanske inte har möjlighet till under resan. Besök ett apotek eller en specialaffär för hälsokost/naturprodukter så får du garanterat både professionella råd och en produkt av bra kvalitet.

Du kan också förbereda dig inför resan genom att äta färggrann mat; grönsaker, bär, frukt, bönor, linser, näringsrik spannmål, frön och nötter innehåller antioxidanter, som neutraliserar fria radikaler och därför är bra för din hälsa.

Trevlig resa!

Text:  Cecilia Portnoj    Foto: Unsplash

 


Knep för bättre hälsa under resan?

Drick mycket vatten! Det kan låta lite tjatigt, men det är viktigt – särskilt under längre flygresor och på varmare breddgrader. Om du är osäker på kvaliteten på det lokala kranvattnet skall du välja vatten på flaska. Var också noga med hurudant vatten isbitarna är gjorda på och t.ex. hur salladsbladen har tvättats.

Vi brukar ofta ha lite annorlunda matvanor under resor än i vardagen, men det är ingenting att oroa sig över. Jag brukar säga att man skall försöka äta åtminstone ett hälsosamt mål om dagen, men den lokala maten och matkulturen utgör samtidigt en stor del av själva resan. Njut av att i lugn och ro umgås kring matbordet och bekanta dig med de lokala läckerheterna, istället för att stressa över regler och förbud. Bakteriefloran varierar från ställe till ställe, och därför är det smart att hålla koll på vad du äter och dricker – men med sunt förnuft kommer du väldigt långt. Ta ändå alltid för säkerhets skull med ett litet reseapotek, för det fall att du mot förmodan skulle bli sjuk.

Tvätta händerna ofta för att undvika att bli sjuk eller att smitta ner andra. Det finns inte alltid tillgång till tvål och vatten och då kan handdesinfektionsmedel vara ett bra alternativ.

Aktiv vila. Visst är det viktigt att koppla av, men återhämtning behöver inte innebära total inaktivitet. Du skall kanske inte köra stenhårda träningspass varje dag, men ta gärna en skön morgonpromenad eller ett morgondopp. I en storstad kan du också välja att strosa omkring på gatorna senare på kvällen när tempot har lagt sig. Lite aktivitet får både dig och din kropp att må bra.

En del blir lätt förkylda av luftkonditionering. Du kan låta den vara påslagen under dagen och sen stänga av den till kvällen, så att den inte blåser dig i nacken när du sover.

Ännu en sista, men desto viktigare sak att fundera på. Hur nåbar behöver du egentligen vara under din resa? De flesta av oss lever en kravfylld vardag, vi är ständigt uppkopplade och har många bollar i luften, vilket belastar vår hjärna enormt mycket. Försök att koppla ner helt och hållet och istället satsa på att uppleva saker som ger dig minnen för hela livet!

4 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta