Ät efter säsong!

Under sommaren är det skönt att ta dagarna som de kommer, glömma alla måsten och njuta av lätt och enkel mat. Trots att det är skönt med semester kan det ändå bli lite för mycket av det goda och därför kan det kännas skönt att återgå till sina vardagsrutiner. Inför hösten vill många ta sig i kragen och rivstarta det nya läsåret med sundare vanor. Under den tidiga hösten är det lätt att få tag på nyttiga och goda råvaror, och därför vågar jag påstå att det här är en utmärkt tid att skapa nya hälso- och matvanor!

main

Eftersom jag inte tror på mirakelkurer utan hellre förespråkar långsiktiga lösningar tycker jag att det enklaste sättet att inleda en hälsosam (och framför allt hållbar!) höst är att satsa på säsongsmat. Genom att äta efter säsong blir vår kost hälsosam och varierad på ett naturligt sätt! 

Nuförtiden har matbutikerna likadant utbud året runt och vi har vant oss vid att ha tillgång till alla råvaror oberoende av årstid. Därför kan det kännas knepigt att tänka säsongsbetonat, men intresset för att äta inhemskt och närproducerat är helt klart på stark frammarsch och många har också börjat odla själva.

Det finns många fördelar med att äta säsongsmat; maten smakar bättre och blir mera varierad, men dessutom är det också bra för både plånboken och klimatet. Här kommer mina tankar kring varför jag gillar från skörd till bord -tänket:

 

Variation och inspiration

Om man äter enligt säsong äter man som sagt automatiskt också mer varierat. Dessutom inspireras vi att äta hälsosammare, eftersom t.ex. den inhemska gurka som säljs under sommaren smakar gudomligt jämfört med den vattniga, utländska gurkan vi köper under vinterhalvåret. Jag vågar också påstå att variation i råvaror och maträtter gör det roligare att tillreda mat. En sallad kan bestå av mycket annat än bara tomat och gurka, pröva på spännande säsongssmarta råvaror som rotfrukter, kål och rödbeta!

 

Ekonomiskt och kilmatsmart

Att äta efter säsong är ett miljövänligt och utsläppssnålt alternativ, eftersom inhemska produkter inte behöver transporteras över hela jorden. Säsongens inhemska råvaror är också ofta billigare än de importerade produkterna och våra egna skogar är fyllda med supermat som t.ex. hälsosamma bär och svampar!

 

Smak och näring

De importerade frukterna och grönsakerna måste plockas de innan de har hunnit mogna, för att de inte skall hinna förfaras under den långa transporten. Det här leder till att de förlorar smak, men också näring och fräschör på vägen. Jag tror att vi alla håller med om att det är betydligt roligare att äta en smakrik jordgubbe på sommaren då det är jordgubbssäsong i Finland, än att äta den importerade, vattniga varianten som man får på vintern. Det finns mängder av inhemska säsongsdelikatesser som innehåller massor med vitaminer, antioxidanter och mineraler – råvaror som helt enkelt gör under för hälsan!

 

Mina höstfavoriter

 

SVAMP

Hösten är säsong för champinjoner, kantareller och karljohansvamp. Svamp innehåller lite energi, men mycket proteiner, viktiga mineraler och vitamin B och C. Dessutom förstärker
svampens umami (den femte grundsmaken) matens egen smak, vilket gör svamprätter fylliga och gudomligt goda.


PLOMMON

Äntligen är det säsong för plommon! De blåröda guldklimparna är kalorisnåla men rika på antioxidanter och mineraler, som till exempel kalium och magnesium. De innehåller också mycket fibrer, vilket är bra för dem som har långsam mage. 


BÄR

Bär hör definitivt till mina favoriter, eftersom de är goda och innehåller av massor med näringsämnen; bl.a. vitaminer, antioxidanter och fibrer. Däremot innehåller bär bara lite socker, vilket gör att din blodsockernivå hålls på en jämnare nivå jämfört med om du t. ex. äter frukt. De vitaminrikaste inhemska bären innehåller betydligt mera C-vitamin än den traditionella vitaminkällan apelsin.


ÄPPEL

Inhemska äpplen är fruktansvärt goda, lätta att ha med sig och innehåller dessutom bl.a. antioxidanter, vitaminer och viktiga fibrer, bl.a. pektin och cellulosa, som är bra för maghälsan. Äpplets skal innehåller också flavonoider, en grupp antioxidanter som motverkar fria radikaler, som igen är skadliga för våra celler.


KÅL

Kål är förmånligt, väldigt gott och dessutom nyttigt! Kål innehåller mängder av vitaminer, mineraler och fibrer, som har visat sig vara bra för bl.a. matsmältningen. Dessutom innehåller kål, precis som äpplen, en hel del pektin, som lär sänka kolesterolvärdet och är bra för våra nyttiga tarmbakterier, vilket i sin tur stärker immunförsvaret. Kål är också både mättande och energifattigt. Grönkål anses vara kungen av kål, den är lika näringsrik som all annan kål, men innehåller dessutom betakaroten och klorofyll.  

 

Ha en fin höst allesammans – nu frossar vi i säsongens finaste råvaror!

3 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta