Adjö skärmtid – dags att koppla ner!

Hur skulle det låta med en liten paus från Zoom, Hangouts, e-post, sociala flöden och ständiga pushnotiser och istället uppleva sommaren på riktigt, fri från skärmar?

bild1

Många av oss är ständigt uppkopplade, har många bollar i luften och sliter med att få vardagen att gå ihop. Mitt i det här livspusslet kan det vara svårt att bara vara. Jag tycker också själv ibland att det känns svårt att återhämta mig i en värld som snurrar allt fortare. Det är inte helt ovanligt att jag försöker vara närvarande på två olika ställen, göra flera saker samtidigt och hela tiden ligga tre steg före. Ohållbart och otrevligt! Man vill hinna med så mycket, vara snabb och effektiv. Desto större orsak att stanna upp en stund, ta avstånd från det digitala bruset och all ”multitasking” och istället ta vara på något som idag har blivit en lyxvara, nämligen närvaro. Det här betyder inte att vi skall skippa all teknik under de sommarmånader som vi har framför oss – teknologin bjuder på fantastiska möjligheter! Däremot kunde många av oss bli mer medvetna om hur vi använder den här tekniken och helt enkelt fundera på hur vi vill använda vår tid och energi för att få mera tid över till sånt som är viktigt och som får oss att må bra.

I sin bok Skärmhjärnan berättar Anders Hansen att vi rör mobilen i medeltal 2 600 gånger per dag och under de timmar vi är vakna plockar vi upp den i genomsnitt var tionde minut. Vuxna använder mobilen i snitt tre timmar per dag, och tonåringar fyra timmar. Det här gjorde mig nyfiken och fick mig att vilja kolla upp min egen skärmtid (obs! gäller enbart mobilen). Jag hade redan något år innan blivit mer medveten om mitt förhållande till min mobil och märkte då t.ex. att jag inte kunde vänta på spårvagnen utan att plocka fram min telefon för att surfa på sociala medier. Efter det försökte jag lära mig att använda mobilen mera sparsamt och undvika att scrolla på den i onödan. Jag håller aldrig telefonen framme när jag är tillsammans med andra människor, tittar inte på telefonen medan jag läser eller ser på TV, tar aldrig med mig den till matbordet osv. Trots det berättade min skärmtid nu något helt annat; i genomsnitt använde jag min mobil 3 h 16 min/dag. Jag blev alldeles förskräckt, framför allt när jag började fundera på hur jag kunde ha använt den här tiden istället. Jag kunde kanske ha tagit hand om mig själv och mina nära och kära, lärt mig ett nytt språk, studerat, läst en bok…? Sedan försökte jag frenetiskt komma på rimliga orsaker till min skärmanvändning. Jo visst, till skillnad från tidigare hade jag under undantagstillståndet läst e-böcker och tidningen med hjälp av min mobil och dessutom använt mig mycket av samtalsappar som facetime osv. Men det är bara ursäkter. Det är helt klart att jag använder min mobil både omedvetet och rutinmässigt. 

Det är tydligen inte så enkelt att låta bli att regelbundet kolla sin telefon, sociala medier, nyhetsflöden osv. Då är det inte så konstigt att det under de senaste åren har vuxit fram en mottrend, vi har tydligen ett ökat behov av att lära oss att hantera den här formen av digital distraktion. Idag finns det också många andra hälsotrender som baserar sig på eftertänksamhet och närvaro; en slags ”slow movement” inom träning, mat och mode, som har uppstått som en motvikt till dagens digitaliserade samhälle och höga tempo. De här nya trenderna är också kopplade till ledord som hållbarhet, kvalitet och medvetenhet. 

Själv tänker jag verkligen försöka låta skärmarna vila under sommaren. Mobilen behöver inte hänga med överallt. Nu är det en vecka sedan jag kollade min skärmtid och den har redan gått ner till 2h 12 min. Och det här skedde bara genom att jag blev mer medveten om min skärmanvändning. Faktum är att jag inte känner att jag skulle ha gått miste om någonting, utan känner mig istället mera kreativ och fokuserad. Det är när vi konsumerar utan att tänka efter som vi går miste om sånt som får oss att må bra.

 

Mina tips för en lätt digital avgiftning:

 

1. STÄNG AV PUSH- OCH LJUDNOTISERNA
De stjäl onödigt mycket uppmärksamhet! Behöver vi verkligen genast veta när vi får ett nytt mail, ett meddelande eller någon gillar vår bild på Instagram? Det får vi ändå veta när vi väl tar upp telefonen.


2. SLÅ FAST TELEFONTIDER
Det kanske räcker med att scrolla på telefonen en stund på morgonen och en stund på eftermiddagen, eller så kan du slå fast andra bestämda tider som passar just dig. Undvik alltid att använda telefonen sent på kvällen.


3. ADDIKTIVA APPAR
Finns det vissa appar som lockar dig mer än andra? Bli medveten om hur du använder dem och hur de får dig att må. Det finns säkert konton som du följer på Instagram och personer som du är vän med på Facebook, som ändå av en eller annan anledning stör eller stressar dig. Det kunde kanske vara en bra idé att passa på att pausa och gömma de här kontona under din semester och fundera på om du i fortsättningen verkligen vill följa dem på sociala medier.


4. HEJ BÖCKER OCH PAPPERSTIDNING
Byt skärmen mot en bok när du vill vila eller skall lägga dig. I början kan det kännas jobbigt, men man glömmer förvånansvärt snabbt bort telefonen. Du kan också sätta telefonen i flygplansläge, så att du fortfarande kan lyssna på en poddcast, musik eller en ljudbok (och använda kameran).


5. GÖR EN SAK I TAGET
Lägg ifrån dig mobilen på ett bestämt ställe hemma eller t.ex. på sommarstugan – och låt den ligga där. Om du hela tiden bär telefonen med dig ökar sannolikheten för att du ska titta på den. När bruset är borta och du inte har tider eller aktiviteter att passa kan du unna dig att göra en sak i taget. Och att göra den med fullständig närvaro.


FOTO  Privat

4 Jag gillar detta
0 Jag gillar inte detta